Hotel

Een hotel aan de snelweg is een goed concept. Toch zijn bijna alle hotels aan de snelweg teleurstellend.
Een hotel is een stapelbed met comfort als extensie. Hoe verhoudt zich - in ruimtelijke zin - het stapelbed tot de extensie? MVRDV bouwde samen met Arno van der Mark op het Borneo-eiland te Amsterdam een woning op een perceel van 5 meter breed en 16 meter lang. De woning is een 'rijtjeswoning' want ingebouwd tussen woningen van hetzelfde formaat. Om het licht ook via de lange zijde van de woning te vangen, werd het te bewonen gedeelte teruggebracht tot de helft van de breedtemaat: 240 centimeter. In feite ontwierpen MVRDV/Van der Mark een halve woning plus een ‘vide’. De scheidingswand tussen woning en vide is van glas. De vide wordt deels geannexeerd door boxen die verdeeld over de verdiepingen aan de woning zijn opgehangen. Door deze boxen en door de hoeveel licht dat via de glazen wand van de vide binnenstroomt, plus het uitzicht op het water waaraan de woning werd gebouwd, voelt de 240 centimeter brede woning zelden smal.
Het zoeken naar een hotel in het centrum van de stad is tijdrovend. Vanaf de snelweg moet het mogelijk worden de auto via de afrit direct in de parkeergarage van het hotel te parkeren en zich op de kamer te installeren of de minibus naar het centrum te nemen. Een goed geluidsscherm kan een sterrenhotel zijn of andersom: een 'hotelscherm'. Het hotelscherm biedt uitzicht op de snelweg links en volkstuinen rechts. De hotelwal - een variant op het hotelscherm- geeft uitzicht op de snelweg.
Het stapelbedprincipe maakt hotelschermen als vertikale variant op de Amerikaanse motels langs de snelweg mogelijk en goedkoop. Extra geluidwerende investeringen zijn noodzakelijk.
Wanneer de stad in haar expansie de stedelijke restranden steeds verder van het centrum heeft weggedrukt, en de A20 is verdwenen, stadslaan of stadspark is geworden, doen de hotelschermen dienst als studentenhuisvesting, recreatiewoning of zijn ze reeds afgeschreven.
21/12/2000